Logo

Samopoczucie pracowników odbija się na wykonywanej przez nich pracy

Z badań francuskich naukowców wynika, że wsparcie pracodawcy i styl zarządzania przedsiębiorstwem wpływają na poczucie szczęścia i wydajności pracowników - poinformował serwis eScienceNews, który powołała się na rezultaty eksperymentu opublikowane w "Springer's Journal of Business and Psychology".

Samopoczucie pracowników odbija się na wykonywanej przez nich pracy Samopoczucie pracowników odbija się na wykonywanej przez nich pracy

Autorzy badań podkreślają, że zarówno nadmiernie kontrolujący pracodawca, który usiłuje motywować pracowników groźbami, jak i brak docenienia ze strony firmy indywidualnych wysiłków czynionych przez podwładnych, w negatywny sposób odbijają się na zaspokojeniu podstawowych potrzeb zatrudnionych. Chodzi o między innymi o poczucie autonomii, kompetencji i jakość relacji z innymi, co w efekcie przekłada się na obniżony poziom szczęścia pracowników.
 
Tymczasem dobre samopoczucie w miejscu pracy często przekłada się na efektywność wypełniania obowiązków służbowych. Znaczenie tego związku budzi coraz większe zainteresowanie specjalistów, którzy mają na uwadze potencjalne korzyści lub straty ekonomiczne przedsiębiorstwa wynikające ze starań pracowników.

Samopoczucie pracowników odbija się na wykonywanej przez nich pracy Samopoczucie pracowników odbija się na wykonywanej przez nich pracy

Eksperyment przeprowadzony przez naukowców z Universite Francois Rabelais w Tours objął osoby zatrudnione w małych, średnich i dużych francuskich instytucjach. Badani wypełniali specjalne kwestionariusze, które zawierały pytania o postrzeganie stylu zarządzania szefa i odczuwane wsparcie, jakie oferowało przedsiębiorstwo.
 
Badanie pokazało, że jeśli pracodawca dawał pracownikom dużą swobodę działania, to zaspokajał w ten sposób ich potrzeby autonomii, kompetencji i więzi społecznych, a także wzmacniał ich poczucie satysfakcji z wykonywanych obowiązków służbowych. W przypadku, gdy przełożony stosował przymus i presję lub przedsiębiorstwo nie gwarantowało niezbędnego wsparcia, zatrudnieni odczuwali frustrację i niezadowolenie.

Francuscy naukowcy podkreślają, że z ich badań wynika, że zarówno organizacja pracy, jak i czynniki związane z zarządzaniem, wpływają na zaspokojenie podstawowych potrzeb psychologicznych pracowników. Mowa tu o poczucia autonomii, kompetencji i satysfakcjonujących relacji międzyludzkich. Samopoczucie osób zatrudnionych w firmie odgrywa zaś główną rolę w poprawieniu lub pogorszeniu wydajności pracy  - czytamy na portalu Wnp.pl, który powołuje się na Polską Agencję Prasową. 

Samopoczucie pracowników odbija się na wykonywanej przez nich pracy Samopoczucie pracowników odbija się na wykonywanej przez nich pracy

Niedawno informowaliśmy również o eksperymencie kanadyjskich naukowców, który także traktował o związku samopoczucia pracownika z jego produktywnością w miejscu pracy. Badanie to pokazało, że osoby, które zmagały się z depresją i zdecydowały się ją leczyć, a przy tym nadal utrzymywały aktywność zawodową, znacznie częściej wysoko podnosiły swoją produktywność. Inaczej zjawisko to prezentowało się w przypadku pracowników, którzy nie stosowali terapii.

Samopoczucie pracowników odbija się na wykonywanej przez nich pracy Samopoczucie pracowników odbija się na wykonywanej przez nich pracy
Samopoczucie pracowników odbija się na wykonywanej przez nich pracy

2012-01-23 - D. Pęgiel

0

Komentarze do:
Samopoczucie pracowników odbija się na wykonywanej przez nich pracy

Podobne artykuły i galerie