Polacy z każdym rokiem coraz więcej wydają na organizację Bożego Narodzenia. Firma Deloitte przewiduje, że w tym roku polskie gospodarstwa domowe przeznaczą przeciętnie po 1282zł na zakupy związane ze świętami. Chociaż same deklaracje pytanych Polaków są podobne do tych sprzed roku, to jednak obecne zapowiedzi są o 11% wyższe w porównaniu do rzeczywistych kwot wydanych w 2014r. Co prawda, może się wydawać, że bożonarodzeniowe wydatki są wysokie, jednak warto zaznaczyć, że średnia dla innych krajów europejskich 1847zł, czyli jest o 565zł wyższa niż w Polsce. A na co Polacy przeznaczą w tym okresie najwięcej pieniędzy? Większość środków poświęconych na organizację świąt pochłoną prezenty. Planujemy wydać na nie średnio 837zł. To ok. 40% całej puli zaplanowanej na ten okres. Mniej wydamy na żywność, a zdecydowanie najmniej na spotkania ze znajomymi.
Co najchętniej znajdujemy pod choinką? Według badań Deloitte, są to głównie książki, na które wskazało 46% pytanych osób. Respondenci chętnie znaleźliby pod choinką także gotówkę, której oczekuje 38% Polaków. 32% pytanych chciałoby otrzymać kosmetyki i perfumy. W innych krajach, w którym firma przeprowadziła badania, najwięcej było osób wskazujących na gotówkę. W całej Europie już drugi raz z rzędu lista najbardziej pożądanych prezentów jest identyczna. Są to pieniądze, na które czeka 45% pytanych, książki, których oczekuje 39% respondentów, a także podróże (32%), ubrania (31%) i kosmetyki (26%).
Wyniki badań przeprowadzonych przez TNS wskazują, że najwięcej osób kupuje prezenty w galeriach handlowych. Decyduje się na to 29% Polaków. Niewiele mniej, bo 24% wybiera hiper- i supermarkety. Inaczej jest w pozostałych europejskich krajach, gdzie 31% mieszkańców woli nabywać prezenty w sklepach specjalistycznych, a 27% respondentów wybiera hiper- i supermarkety. Z danych TNS wynika również, że jedynie 1% obywateli naszego kraju nie planowało w tym roku obdarowywania kogokolwiek prezentami. Okazuje się również, że to mężczyźni są hojniejsi – na prezenty zamierzają wydać o 327zł więcej niż kobiety. Łącznie prezenty mają kosztować Polaków aż 12 mld zł. Z badań TNS przeprowadzonych dla Faktów TVN wynika też, że na świąteczne zakupy wydaliśmy ogółem już 17,8 mld zł, a im bliżej świąt, tym więcej przeznaczaliśmy na żywność, a mniej na prezenty. Zakłada się, że ostateczny bilans wydatków wyniesie ok. 20 mld zł, przy czym 11,7 mld zł zostanie wydanych na prezenty, a niemal 8,5 mld zł przeznaczymy na przyrządzenie świątecznych potraw.
Badania wskazują również, że Polacy coraz chętniej dokonują zakupów świątecznych przez internet. W ostatnich 2 tygodniach przed świętami zakupy on-line robiło nawet do 4 mld rodaków dziennie! Szacuje się, że ogółem w sieci wydamy 14% środków przeznaczonych na prezenty. Wspólne badanie przeprowadzone przez system PayPal i firmę GfK wskazało, że 81,6% respondentów zdecydowało się w tym roku na nabycie prezentów właśnie drogą zdalną. Przeszło 90% osób z tej grupy ułatwia sobie zadanie, znajdując prezenty i porównując ich ceny w wyszukiwarkach i porównywarkach. Ponad połowa osób przyznaje też, że najpierw ogląda produkty w sklepie stacjonarnym, a potem zamawia je w sieci.